موسسه کامپیوتری قائم (عج).

جمعه, ۱ اسفند ۱۳۹۳، ۰۷:۵۸ ب.ظ

تاریخچه فوتسال

تاریخچه فوتسال

منشا شکل گیری فوتسال به شهر مونت ویدئوی اروگوئه باز میگردد. در سال 1930، ژوان کارلوس سریانی، فوتبال پنج نفره را برای مسابقات جوانان در YMCA پی ریزی کرد. این رقابتها در زمینی به ابعاد زمین بسکتبال، در محلهای سرپوشیده و یا در محل باز و بدون دیوار و حصار انجام می گرفت.

اولین رقابت بین المللی فوتسال در سال 1965 برگزار شد، زمانی که پاراگوئه اولین جام آمریکای جنوبی را بدست آورد. شش جام دیگر آمریکای جنوبی تا سال 1979 برگزار شد که برزیل پیروز تمامی این میادین بود. برزیل جایگاه خود را به عنوان قدرت برتر در اولین جام آمریکایی تا سال 1980 حفظ کرد و این جام را بار دیگر در سال 1984 بدست آورد.

خلاصه قوانین فوتسال

قانون اول: توپ؛ محیط آن حداقل ۶۲ و حداکثر ۶۴ سانتیمتر وزن توپ ۳۹۰ الی ۴۳۰ گرم (توپ نمره ۴) شناسایی استاندارد هنگامی که توپ از ارتفاع ۲ متری به زمین رها می‌شود نباید بیشتر از ۶۵ و کمتر از ۵۵ سانتیمتر از زمین مسابقه جهش نماید.

قانون دوم: تعداد بازیکنان؛ یک مسابقه با شرکت دو تیم نباید بیش از ۵ بازیکن باشد که یکی از آنها دروازه بان با لباس مشخص است در شروع مسابقه حداقل بازیکن باید ۵ نفر باشد در صورت اخراج بازیکن هر تیم کمتر از دو نفر مسابقه باید تعطیل شود. ۱- حداکثر بازیکن ذخیره ۷ نفر می‌باشد. ۲- تعداد تعویض سیار نامحدود است حتی دروازه بان (رنگ لباس دروازه بان متمایز از بازیکنان) ۳- عمل تعویض زمانی خاتمه می‌یابد که بازیکن جانشین وارد زمین شود ۴- چنانچه در جریان بازی تعویض سیار بازیکن جانشین قبل از اینکه بازیکن تعویضی کامل زمین را ترک کند وارد زمین شود. داور بازی را قطع (با رعایت آوانتاژ به تیم حریف) بازیکن تعویضی را بیرون بفرستد به بازیکن جانشین اخطار و بازی با یک ضربه آزاد غیر مستقیم به نفع تیم مقابل از محل توقف توپ زده می‌شود.

قانون سوم: وسایل بازیکن؛ استفاده از کفش مخصوص برای بازیکن اجباری است - نقص این قانون بازیکن خاطی از زمین خارج فرستاده با تکمیل وسایل با اجازه داوران حتماً در هنگام توقف بازی وارد زمین شود.

قانون چهارم: برای اداره بازی یک داور اصلی یا سر داور؛ تعیین می‌گردد. قدرت او که قانون به او تفویض نموده است از هنگام شروع بازی تا هنگام اتمام بازی ، هر مورد مرتبط با بازی نتیجه نهایی تصمیم با اوست در صورت عدم حضور وقت نگهدار این مسؤولیت به عهده اوست.

قانون پنجم: کمک داور (داور دوم)؛ بایستی برای هر مسابقه تعیین شود طرف مقابل داور اصلی انجام وظیفه می‌کند همان قدرت اجرایی را دارد به جز (همه وقایعی را که قبل در حین یا بعد از بازی می‌افتد ثبت و گزارش کند) در صورت نبودن وقت نگهدار وظیفه دارد دو دقیقه اخراجی بازیکنان و تایم یک دقیقه را محاسبه نماید و تعویض سیار صحیح انجام گرفته است. در صورت دخالت بی مورد از جانب کمک داور، داور اصلی بایستی او را از وظیفه آن معاف شخصی دیگری جانشین وی موضوع را گزارش کند.

تذکر: در صورت وجود اختلاف نظر بین داور اصلی و کمک داور سرداور (داور اصلی) حاکم خواهد بود.

قانون ششم: وقت نگهدار؛ در خارج از بازی در امتداد خط میانی در منطقه تعویض بازیکنان قرار گیرد. وظایف او نگهداری وقت بازی ۲ دقیقه اخراجی یادداشت تایم اوت‌ها و دادن علامت تایم اوت به داوران اعلام زمان بازی با صوت به داوران و یادداشت ۵ خطای اول هر تیم در هر نیمه که توسط داوران اعلام شده - ثبت شماره گلزنان و بازیکنان اخراجی و اخطاری و تایم اوت‌ها آن‌ها می‌باشد.

قانون هفتم: مدت بازی؛ مدت بازی دو وقت ۲۰ دقیقه‌ای و زمان بین دو نیمه استراحت ۱۵ دقیقه‌ای می‌باشد - هر تیم می‌تواند در هر نیمه یک تایم درخواست کند (در بازی‌های حذفی در وقت اضافی تایم اوت وجود ندارد).

قانون هشتم: شروع بازی، برنده قرعه اختیار انتخاب زمین و بازنده قرعه ضربه شروع بازی را می‌زند. ضربه شروع به داخل زمین حریف با علامت داور اصلی خواهد بود که فاصله بازیکن مقابل با توپ ۳ متر خواهد بود - از ضربه شروع مستقیماً گل به دست می‌آید.

 

شنا ورزشی برای همه

 انواع اصلی حرکات شنا شامل شنای آزاد، کرال سینه، پروانه و کرال پشت می باشد که شنای پروانه دشوارترین این حرکات به شمار می آید.

کرال سینه از طرف دیگر، حرکاتی کاملاً تعریف شده و مشخص دارد. شانه ها باید با آب در یک خط قرار بگیرند، و حرکات دست ها و پاها باید با هم انجام شود و یک عمل را انجام دهند. دست ها از سینه دور شده و به دور بدن می گردد و بعد دوباره به جای اولیه باز می گردد (پاها نیز دقیقاً همین عمل را انجام می دهند). اگر با این حرکت یک ساعت شنا کنید، حدود 750 کالری خواهید سوزاند.

در طی حرکت پروانه دو دست از عقب به سمت هم حرکت می کنند، از بالای آب رد شده و به جلوی سر رسیده و بعد دوباره به زیر آب می روند. در این حرکت پاها حرکت دلفینی انجام می دهند. در این حرکت ماهیچه های شانه کاملاً درگیر می شوند و حرکتی کاملاً دشوار است. به همین دلیل پیشنهاد می شود کسانی که در شنا تجربه دارند ســراغ یــادگیری این حرکت بروند و از آنجا که دشوارترین حرکت شنا به حساب می آید، بیشترین انرژی را می گیرد و شما حدوداً 800 کالری در ساعت خواهید سوزاند.

در آخر حرکت کرال پشت در حالتی انجام می شود که پشت شما روی آب قرار دارد. دست ها و پاها را می توان به همان شیوه شنای آزاد حرکت داد و حداقل 500 کالری در ساعت خواهید سوزاند. در این حرکت باید کاملاً از موقعیت بدنتان داخل استخر مطلع شوید چون وقتی از پشت خوابیده اید نمی توانید جلوی خود را ببینید.

فرض کنید که قادر به انجام کلیه این حرکات هستید، در این حالت حرکت پروانه بهترین حرکت برای شما خواهد بود اگر قصد کاهش وزن داشته باشید، این حرکت عضله سازی نیز می کند. به این دلیل که شما بیشترین حجم کالری را در یک ساعت خواهید سوزاند و این کمک می کند که وزن بدن کاهش یابد.

اما اگر هدف شما از شنا کردن عضله سازی است، باید این ورزش را تا آخرین درجه شدت انجام دهید، اما در زمانی کوتاه تر. در این حالت شما کالری های زیادی نخواهید سوزاند، اما به ساختن ماهیچه کمک خواهید کرد.

نکات مهم:  

از آنجا که این ورزش در آب انجام می شود، نکات و توجهاتی را باید مد نظر قرار دهید. یکی از مهمترین جنبه های شنا کردن این است که بتوانید تنفستان را منظم کنید. چون سرتان فقط زمانهایی مشخص به روی آب می آید، باید تنفستان را با هر حرکت تنظیم کنید. حتی برای بعضی افراد الزامی است که این کار را قبل از شروع ورزش کمی تمرین کنند. اگر نتوانید ریتم تنفستان را تنظیم کنید، بسیار برایتان ایجاد مشکل خواهد شد و دیگر نمی توانید فواید چندانی از این ورزش ببرید، چون در این ورزش تنفس و ماهیچه ها با هم کار می کنند.

همچنین بهتر است قبل از انجام این حرکات برای یک دور کامل، خوب به آن حرکت مسلط شوید. اگر این حرکات را درست انجام ندهید، خیلی زود خسته خواهید شد. اگر حرکات بدنتان با یک نظم هماهنگ انجام شوند، شما قادر خواهید بود که خود را روی ضربان قلبتان متمرکز کرده و بنابراین شدت ورزش را بالاتر ببرید.

فواید شنا کردن:  

دلایل بسیاری وجود دارد که شما را به سمت استخر بکشاند. اول اینکه این ورزشی است که برای قلب بسیار مفید می باشد. اگر شدت حرکاتتان زیاد باشد کاملاً میتوانید آنرا با دویدن در یک تراز تصور کنید. اما از آنجا که در این حرکات هم قسمت های بالایی و هم قسمت های پایینی بدنتان در آب حرکت می کنند، می توان گفت که ماهیچه ها حتی بیشتر از دویدن کار می کنند و شما کالری بیشتری خواهید سوزاند.

به علاوه شنا قدرت بدنی شما را هم بالا خواهد برد. ممکن است فردای اولین روز شنا گردنتان کمی در بدنتان احساس کوفتگی کنید. به این دلیل که از ماهیچه هایتان طوری کار کشـیـده اید که تـا بـه حال کار نکشیده اید و به همین دلیل باعث قوی تـر کردن شانه ها و همین طور ماهیچه های پشتتان می شود.

در آخر، افراد بسیاری شنا را یکی از ورزش هایی تلقی می کنند که استرس و فشارهای عصبی را پایین می آورد. به همین دلیل با شنا کردن نه تنها فواید جسمی عایدتان می شود، بلکه فواید روحی نیز می برید.

برای بالا تر بردن سلامتی می توانید شدت این ورزش را نیز بالاتر ببرید. خیلی خوب است اگر همراه با شنا ورزش دیگری نیز انجام دهید. مثلاً یک روز در میان شنا کنید و روزهای میان آنرا ورزش دیگری انجام دهید.

به یاد داشته باشید که اصلاً نیازی نیست که همیشه به طور یکنواخت یک حرکت شنا را انجام دهید. می توانید برای جلوگیری از خستگی و دلزدگی همه این حرکات را در شرایط مختلف انجام دهید. با این کار ورزش کاربردی تری خواهید داشت.

محل های شنا:  

برای افرادی که در شهرها زندگی می کنند، استخر تقریباً تنها انتخاب می تواند باشد. اما سعی کنید استخری را انتخاب کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا همه  وقتتان را مشغول دور زدن نباشید.

اگر برایتان مقدور است که در رودخانه یا دریا شنا کنید، تمرینتان بهتر خواهد شد چون موج ها باعث خواهند شد که مقاومت بدنتان بالاتر برود. مزیت دیگری که شنا در رودخانه و دریا دارد این است که شما می توانید نیمی از زمانتان را شنا کرده و بعد باقی آن را به دویدن کنار ساحل بگذرانید. دویدن روی شن های ساحل شدت بیشتری نسبت به دویدن روی تردمیل دارد.

شنا برای درمان بیماری ها:  

مزیت دیگری که شنا نسبت به سایر ورزش ها دارد این است که شدت کمی دارد. بنابراین برای آنها که مشکلات مفصلی دارند یا دچار پوکی استخوان هستند نیز مفید است.

در آخر باید بگویم که اگر شما ورزشهایی می کنید که روی مفصل هایتان شدت زیادی وارد می آید مثل تنیس یا دو، شنا می تواند برای بدنتان مثل مرهم عمل کند و این فشار روی مفصل هایتان را کاهش دهد.

 

 

 

بَسکِتبال

یک ورزش گروهی و با کمک یک توپ است. هدف هر تیم از انجام بازی کسب امتیاز از طریق انداختن توپ در داخل حلقه تیم مقابل می‌باشد، لذا تاکید فراوانی بر تقویت مهارت‌های پرتاب صورت می‌گیرد. هر توپی که از حلقه حریف عبور کند و داخل آن برود گل نامیده می‌شود.

زادگاه بازی بسکتبال آمریکاست . این بازی در اوایل پاییز سال ۱۸۹۱ میلادی توسط شخصی به نام جیمز نای اسمیت پایه ریزی و ابداع شد

با گذشت زمان قوانینی برای انجام بازی وضع شد. مثلا تعداد بازیکنان هر تیم ۹ نفر تعیین گردید. سپس به ۷ نفر تقلیل یافت و بالاخره این تعداد به ۵ نفر کاهش یافت و تثبیت شد. هر بازیکن می‌توانست در موقع وقوع خطا به جای کلیه بازیکنان تیم خود پرتاب آزاد را انجام دهد. هر تیم می‌توانست از شروع تا پایان بازی توپ را در زمین خود به طور دلخواه نگهداری نماید

قانون اولیهٔ بسکتبال

1- توپ را می توان با یک یا هر دو دست به هر جهتی پرتاب کرد. 2- به توپ می توان با یک و یا هر دو دست به هر جهتی ضربه زد (مشت زدن به توپ مجاز نیست). 3- بازیکنان نمی توانند با توپ بدوند اما می توانند آنرا از محلی که دریافت کرده اند پرتاب کنند. بازیکنی که در حال دویدن با سرعت توپ را دریافت می‌کند درصورتیکه سعی در توقف کند مستثنی است. 4- توپ باید در یا بین دستان گرفته شود و از بدن نمی توان برای گرفتن توپ استفاده کرد. 5- تنه زدن، نگه داشتن، هل دادن، پشت پا زدن و یا ضربه زدن به بازیکن حریف به هر شکل مجاز نمی باشد. اولین تخلف از این قانون توسط هر یک از بازیکنان بعنوان خطا محسوب شده و دومین خطا باعث اخراج وی تا کسب امتیاز بعدی می گردد. در صورتیکه قصد آسیب رسانی مشهود باشد، بازیکن برای تمام طول بازی اخراج شده و حق جایگزینی ندارد. 6- مشت زدن به توپ خطا محسوب می‌شود و تخلف از قوانین شماره 3، 4 و 5 خواهد بود. 7- در صورتیکه هر یک از طرفین 3 خطای متوالی انجام دهد، یک گل برای حریف منظور خواهد شد (منظور از متوالی اینست که حریف در فاصله این خطاها مرتکب خطا نشود). 8- گل زمانی اتفاق می افتد که توپ با ضربه و یا پرتاب از زمین به داخل سبد وارد شده و در آن باقی بماند، مشروط بر اینکه مدافعین گل را لمس نکرده و مزاحمتی برای آن ایجاد نکرده باشند. در صورتیکه توپ روی کناره‌ها باقی بماند و حریف سبد را حرکت دهد، گل محسوب خواهد شد. 9- در صورتیکه توپ از زمین خارج شود باید توسط اولین نفری که آنرا لمس می‌کند به داخل زمین پرتاب گردد. در صورت اختلاف نظر، سرداور باید توپ را مستقیما بداخل زمین پرتاب کند. پرتاب کننده، برای پرتاب توپ از بیرون زمین، 5 ثانیه زمان در اختیار دارد. در صورت تخلف، توپ به حریف واگذار می شود. اگرهر یک از طرفین در تاخیر بازی پافشاری کنند، سرداور خطای آن تیم را اعلام خواهد کرد. 10- داور مسئول قضاوت برای بازیکنان است و باید خطاها را یادداشت کرده و سرداور را پس از 3 خطای متوالی مطلع کند. همچنین وی می تواند بازیکنان را بر اساس قانون 5 اخراج کند.

 

 

قوانین زمانی

بسکتبال در چهار دوره ۱۰ دقیقه‌ای (بین‌المللی) یا ۱۲ دقیقه‌ای (اِن.بی.اِی) انجام می‌شود. زمان استراحت بین دوره اول و دوم و بین دوره سوم و چهارم ۲ دقیقه و بین دوره دوم و سوم (بین دو نیمه) ۱۰ دقیقه‌است. وقت اضافه در بسکتبال ۵ دقیقه می‌باشد. پس از استراحت بین دو نیمه زمین حمله و دفاع دو تیم عوض می‌شود. اصطلاحاً به زمین حریف، زمین حمله و به زمین خودی زمین دفاع گفته می‌شود. زمان‌های گفته شده زمان واقعی بازی است. یعنی زمانی که توپ در جریان نیست وقت بازی متوقف می‌شود. مثلاً زمانی که خطایی رخ داده‌است یا هنگام پرتاب آزاد زمان متوقف می‌شود. به همین دلیل زمان انجام یک بازی کامل بیشتر از مجموع عددی زمان‌های بالا است و معمولاً حدود دو ساعت طول می‌کشد.

بسکتبال در ایران

دایره المعارف بریتانیکا، سال ورود بسکتبال به کشور ما ایران را ۱۹۰۱ میلادی برابر با ۱۲۸۰ هجری شمسی ذکر کرده‌است. اما آنچه مسلم است، اولین نشانه‌های ورود بسکتبال به ایران در سال‌های ۱۳۱۰ و ۱۳۱۱ دیده شده که آن هم توسط کارکنان سفارتخانه‌های خارجی در ایران بوده‌است. در سال ۱۳۱۴، یک مربی ورزش به نام «فریدون شریف زاده» ورزش بسکتبال را به دانش آموزان دبیرستان البرز (کالج البرز) تهران معرفی و پایه‌گذاری کرد و کم کم دیگر مربیان ورزش به گسترش و آموزش این ورزش پرداختند. در سال ۱۳۲۴، فدراسیون بسکتبال ایران تشکیل شد و نخستین حضور بسکتبال ایران در میدان‌های بین‌المللی، در بازی‌های المپیک لندن (۱۹۴۸) بود.

 

تاریخچه هاکی

ورزش هاکی یکی از قدیمی ترین بازیهای اجتماعی است که با چوب و توپ در جهان متداول است و طبق شواهد و مدارک موجود عده ای پیدایش آن را از غرب دانسته اند ولی با پیدایش کتیبه ای در مصر که حدود 5 هزار سال قبل از میلاد مسیح می باشد نشان می دهد مصریان باستان با چوبهای سرکج و خمیده در انتها ، به توپ ضربه می زدند و همچنین شواهد دیگری در دست می باشد که پیش از مصریان ، اصل این ورزش از ایران باستان شکل گرفته است. این بازی با توپ و چوب به دو صورت انجام می گیرد. شکل اصلی و اولیه آن ،هاکی بصورت امروزی است و نوع اشرافی و یا نظامی آن بوسیله اسب انجام می شود که چوگان نام دارد.   
بازی هاکی در دنیا به چهار شکل انجام می گیرد:     
 1- هاکی چمنی      
2-
هاکی سالنی        
3-
هاکی روی یخ     
4- هاکی اسکیت      
در ایران در دو بخش هاکی چمنی و سالنی فعالیت بیشتری انجام می گیرد.  
تاسیس فدراسیون هاکی   
اولین فدراسیون هاکی در ایران بطور رسمی همزمان با مسابقات آسیایی، در سال 1351 تاسیس گردید.یکی از عللی که باعث ایجاد این فدراسیون گردید حضور ورزش هاکی در این دوره از مسابقات بود و ایران نمی توانست بدون داشتن  فدراسیون در این مسابقات شرکت نماید.پس از تاسیس فدراسیون هاکی ، اولین تیم هاکی ایران از بین 18 نفر از تبعه کشورهای هلند، آلمان،هند ، پاکستان که در ایران زندگی می کردند تشکیل و زیر نظر آقای خداداد جاماسپیان تمرینات خود را در استادیوم شهید شیرودی (امجدیه سابق ) شروع کردند.اولین مربی ایرانی آقای خداداد جاماسپیان بودند که ایشان آشنایی کاملی با قوانین و مقررات هاکی داشتند .بر همین اساس اولین دوره کلاس آموزش هاکی زیر نظر ایشان در تابستان 1350 در تهران و با حضور چند تن از افراد شرکت کننده برگزار گردید. محل برگزاری کلاس استادیوم شهید کشوری (استادیوم داوودیه سابق) بود.

مسابقات داخلی     
اولین مسابقه رسمی هاکی در تهران بین تیم ایران و تیم اتباع خارجی ساکن تهران در سالن سرپوشیده هفتم تیر با حضور رئیس سازمان تربیت بدنی ،دبیر کل کمیته ملی المپیک ایران و عده ای از شخصیتهای مملکتی برگزار گردد. ضمناً حضور دانشجویان تربیت بدنی (مدرسه عالی ورزش ) در این مسابقات چشمگیر بود.انجام اولین مسابقه هاکی در ایران در آن سالها از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و خبر آن در روزنامه های ورزشی و خبری آن زمان به چاپ رسید . از جمله در روزنامه کیهان ورزشی شرح مفصلی درباره این مسابقه تحت عنوان « برای ثبت در تاریخ ورزش » همراه عکس از این مسابقه به چاپ رسید.موفقیت این مسابقه و انعکاس آن در روزنامه ها باعث گردید که تعداد زیادی از معلمین ورزش و علاقمند به این رشته به یادگیری این ورزش روی آوردند .بر همین اساس اولین دوره کلاس مربیگری هاکی ویژه معلمین ورزش در تهران تشکیل شد که پس از پایان دوره به کلیه شرکت کنندگان گواهی اعطاء گردید. پس از برگزاری این کلاس در تهران دوره های مشابه در سایر استانهای ایران برگزار شد.همزمان با اجرای کلاسها و برگزاری مسابقات هاکی در ایران و همچنین مراتب تاسیس فدراسیون هاکی در ایران و گزارشی از عملکرد فدراسیون هاکی ایران به فدراسیون بین المللی هاکی که ریاست آن آقای رینه فرانک بر عهده داشتند رسماً اطلاع داده شد.رئیس فدراسیون بین المللی هاکی پس از دریافت گزارش ضمن تبریک ، اظهار داشتند : "برای من جای بسی خرسندی است که فدراسیون هاکی ایران در وطن خودش تاسیس شده و در این مدت کوتاه چنین پیشرفتهایی داشته است" و ایشان برای مشاهده این پیشرفتها از نزدیک به تهران سفر کردند و در مدت دو روزی که در تهران بودند از فعالیتهای فدراسیون اطلاعات جامعی را بدست آوردند و از آقای پرفسور جاوید دعوت کردند تا در جلسه هیئت رئیسه کمیته بین المللی هاکی که در کشور هلند برگزار می گردد.حضور یابند.
شاید بتوان موفقیت های تیم ملی هاکی در سالهای 1387 تا 1389 و نیز حضور در مسابقات جام جهانی 2011 لهستان به عنوان تنها نماینده قاره آسیا را در تاریخچه هاکی ذکر کرد.

 عضویت فدراسیون هاکی
بدین ترتیب فدراسیون هاکی به عضویت فدراسیون بین المللی هاکی در آمد که پس از اطلاع به فدراسیون هاکی آسیا ، فدراسیون ایران آمادگی خود را جهت حضور در مسابقات ورزشی هاکی آسیا اعلام نمودند که برای آماده نمودن تیم ایران در مسابقات و پس از دایر کردن دوره های مربیگری در سطح بین المللی یک مربی به نام آقای دیک اکبرت هلندی که مورد تایید فدراسیون بین المللی هاکی بود به تهران دعوت و مشغول بکار شد .اولین تیم ملی هاکی از میان تیمهای مختلفی که در تهران و استانهای کشور بود به مدت یک هفته در سال 1352 تشکیل گردید.

هاکی بانوان  

بعد از تاسیس مدرسه عالی ورزش در ایران ، برای دانشجویان رشته تربیت بدنی در دانشگاه ، واحد تخصص هاکی بصورت اجباری ایجاد گردید. پس فعالیت بانوان در این رشته ، و علاقمندی بانوان ، اولین دوره مسابقات هاکی بانوان با حضور 5 تیم در سال 1353 در زمین شماره 2 استادیوم شهید شیرودی (امجدیه سابق ) برگزار گردید.که دانشجویان مدرسه عالی ورزش توانستند مقام اول این دوره از مسابقات را به خود اختصاص دهند.فعالیت هاکی بانوان تا سال 1356 ادامه داشت که سپس این واحد در دانشگاه حذف گردیدو از آن به بعد فعالیتی برای بانوان در این رشته انجام نگرفت. در سال 1374 اولین دوره کلاس مربیگری هاکی ویژه دانشجویان فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی دانشگاه تربیت معلم-دانشکده تربیت بدنی از سوی حوزه معاونت ورزش بانوان برگزار گردید و در پایان به شرکت کنندگان کارت مربیگری درجه 3 اعطاء گردید. پس از دوره مربیگری هاکی مربیان به چند استان اعزام و چهار استان توانستند فعالیت این رشته را داشته باشند.با توجه به تلاش مسئولین در اداره ورزش بانوان کشور و حمایت رئیس فدراسیون هاکی عملاً از سال 1380اولین انجمن هاکی بانوان کشور در حوزه معاونت ورزش بانوان تاسیس گردید.انجمن هاکی بانوان در طی 5 سال توانست تعداد آمار ورزشکاران ، مربیان ،داوران ، هیئتهای استانهای سراسر کشور را افزایش دهد که آمار ذیل نشان دهنده فعالیت انجمن هاکی بانوان کشور در حوزه معاونت ورزش بانوان تاسیس گردید.    
- تعداد ورزشکاران سازمان یافته در سراسر کشور 1000 نفر
- تعداد مربیان فعال در سراسر کشور 700 نفر        
- تعداد داوران فعال در سراسر کشور 90 نفر 
 گفتنی است تعداد کل ورزشکارانی (آقایان و بانوان ) که  تا پایان سال 1391 در این رشته فعالیت دارند حدود ده هزار نفر می باشد. 

در حال حاضر فدراسیون هاکی تشکیل شده از:        
- هیئت رئیسه
- رئیس فدراسیون     
- نایب رئیس فدراسیون        
- نایب رئیس فدراسیون بانوان
- دبیر فدراسیون

 

کُشتی

کشتی از جمله فعالیت های ورزشی سنگین و یکی از پرجنب و جوش ترین ورزش ها می باشد و کشتی گیر نیازهای تغذیه ای منحصر به فردی دارد. دلیل این امر آن است که اگر چه مدت زمان مسابقه ی کشتی کوتاه و در حد چند دقیقه می باشد، لیکن یک کشتی گیر می باید در طول روز، مدت زمان زیادی را به تمرین اختصاص دهد و این امر به افزایش نیاز فرد منجر می گردد. یک کشتی گیر برای آن که بتواند در یک مسابقه پیروز شود، می باید در بهترین شرایط قرار داشته باشد. بر این اساس دانستن اصول مقدماتی تغذیه و به کارگیری آنها برای چنین فردی، حیاتی خواهد بود.

تاریخچه ورزش کشتی در ایران در دوران صفویه و زندیه، کشتی و ورزش باستانی و پهلوانی رونق بی‌سابقه‌ای در ایران یافت به طوری که در هر شهر صدها پهلوان بنام وجود داشته است. در دواران قاجاریه علاقه به این ورزش چنان زیاد شد که در دوران ناصرالدین‌ شاه برای اولین بار شخصی به نام صاحب الدوله مأمور توسعه کار ورزش کشتی شد و به زودی کشتی چنان رواج پیدا نمود که در تمامی روزهای تعطیل پهلوانان در میادین شهر به کشتی گرفتن می‌پرداختند.

 مسابقات کشتی پهوانی برای انتخاب پهلوان پایتخت نیز از همین ایام آغاز شد و بعدها به صورت یک سنت جاری همه ساله درآمد. برای انتخاب پهلوان پایتخت رسم براین بودکه پهلوانان را در روز مشخصی مصادف با یک روز از عید یا یک روز تعطیل در میدانی جمع می‌کردند و کشتی گرفتن و اجرای مراسم را برپا می‌نمودند و سرآمد پهلوانان را به عنوان «پهلوان پایتخت» معرفی می‌نمودند.

 آقا محمد صادق بلورفروش، ابراهیم یزدی معروف به یزدی بزرگ،‌پهلوان اکبر خراسانی، حسین یوزباشی، سیدحسن رزاز، سیداسماعیل کالسکه ساز و ... از کشتی‌گیران و پهلوانان معروف آن زمان بودند. از زمان رضا شاه زورخانه با فرهنگ جدید رونق بیشتری گرفت و در کنار زورخانه‌ها، باشگاهها و ورزشگاهها هم شکل گرفتند. با تأسیس اداره تربیت بدنی و اجباری شدن ورزش در مدارس و پادگان‌های نظامی، جوانان کشتی‌گیر از زورخانه‌ها روی به میدان‌های ورزش نهادند و با اصول جدید و تحت تعلیم پهلوانان و مربیان قدیم و جدید به تمرین پرداختند.

 مسابقات کشتی تا سال ۱۳۱۸ به صورت پهلوانی با رسم و رسوم خاص ایرانی ادامه داشت، اما از این سال به بعد با مطرح شدن مقررات بین‌الملل، تغییر و تحولاتی در شیوه‌ کشتی گرفتن وطرز لباس پوشیدن کشتی‌ گیران پدیدار گشت. ورزش کشتی با شرایط و خصوصیات و قوانین خاص هر ناحیه و منطقه از کشور انجام می‌شد و قواعد و آداب و رسوم محلی هر منطقه در این رشته ورزشی تأثیر فراوانی داشته است.

همگی این کشتی های محلی زمینه‌ساز این ورزش است که در زندگی و سنت‌های ما ایرانیان به قدری ریشه دوانیده که تبدیل به یک ورزش ملی شده است. در سال ۱۳۱۷ حمید محمودپور که دارای تحصیلات عالی تربیت بدنی از دانشگاه ترکیه بود به تعلیم کشتی در ایران پرداخت. وی اولین تشک کشتی ازجنس اسفنج را در دانشسرای تربیت بدنی واقع در دروازه دولت تهران پهن نمود و فنون کشتی آزاد و فرنگی را آموزش داد.

 در زمان‌های گذشته تشک کشتی وجود نداشته و به جز گود زورخانه، ‌کشتی روی زمین و خاک نرمی که روی آن می‌پاشیدند انجام می‌گرفت. محمودپور قبل از اینکه از تشک کشتی استفاده کند در ورزشگاه امجدیه روی چاله پرش ارتفاع برزنت می‌انداخت و فنون کشتی کلاسیک را آموزش می‌داد. در سال ۱۳۱۸ اولین دوره مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور در ورزشگاه امجدیه تهران برگزار شد. نخستین باشگاه کشتی، باشگاه سلیمان خان پایین خیابان شاهپور سابق بود.

 اولین تیم کشتی خارجی، ترکیه بود که در سال ۱۳۲۶ به ایران آمد. نخستین حضور بین المللی کشتی ایران در المپیک ۱۹۴۸ بود که مرحوم منصور رئیسی به مقام چهارم رسید. با آشنایی بیشتر کشتی‌گیران با فنون کشتی، افتخارات زیادی نصیب کشتی ایران شد و بسیاری از قهرمانان ایران بر سکوهای جهانی قرار گرفتند. عبدا... موحد، غلامرضا تختی، ابراهیم جوادی، امامعلی حبیبی، منصور مهدیزاده، محمد ابراهیم سیف‌پور، رسول خادم و.... از قهرمانان بنام جهان کشتی بودندکه افتخارات فراوانی در مسابقات المپیک و جهانی برای ورزش ایران به دست آوردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول ورزشی

افقی 
1- آبشار زدن در اسکواش پاسی در فوتبال 2- پرتاب کردن توپ و لمس آن قبل از اینکه با دست بسکتبالیست دیگر و یا زمین تماس پیدانماید سه کیلو 3- جوی خون مکر همسر عروس 4- قلعه مستحکم طریق دایم 5- از بیماریهای جلدی ارزوهاشایسته 6- صحرا دوست فرمان 7- پیشه ناامیدی 8- تعداد یک تیم فوتبال اتش عربی بیچاره و درمانده 9- زبان آور نام ” نوازی ” از استقلال بیرق 10- چاپارتبلیغ کننده هموار 11- جمع تربیه به معنی استخوان سینه پرخور شوربا 12- صورتنوعی کرال دو ضربه ئی در شنا 13- در وزنه برداری اخد یک امتیاز که منجر به مساوی شدن امتیازات میگردد هافبگ گلزن تیم ملی هلند .

عمودی        
1- جمع درک پرش کوتاه و سریع شمشیر باز به جلو که متعاقب آن یک حمله انجام میگردد 2- معادل فارسی کاپیتان ضربه با کنترل در اسکواش 3- نت سوم موسیقی شکاف یا گودی د رکوه در اصطلاح کوهنوردی نغمه 4- سیاهی جسم که از دور به نظر آید وسیله تیراندازی پول قهرمان جان ملتهای آسیا 96 5- پول میزبان جام جهانی 1990 پارسنگ ترازو چه بسیار 6- دلاور ورزشی شفقت خط کش هندسی 7- جمع وهم = جنگجو 8 پسوند شباهت لجن ته آب معادل فارسی اصطلاح کشتی کانتر 9- نیرنگارسال توپ ا زمیان دو پای حریف موجود مهیب افسانه ای 10- هوس بانوی باردار هر دوره بوکس لغزنده 11- خزنده گزنده حمله اشاره به دور 12 ورزشکار غیر حرفه ایاصطلاحی متداول در فوتبال 13- بازیکن هندبال داور وسط کاراته

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زِ ورزش میاسای

تن زنده والا به وَرزندگی است              که ورزندگی مایه ی زندگی است

به سختی دهد مردِ آزاده تن               که پایان تن پروری، بندگی است

کسی کو توانا شد و تندرست              خرد را به مغزش فروزندگی است

به ورزش گرای و سرافراز باش             که فرجام سستی سرافکندگی است

نیاکانت را ورزش آن مایه داد             که شهنامه زایشان به تابندگی است

ز ورزش میاسای و کوشنده باش            که بنیاد گیتی به کوشندگی است

                                             

                                                                                                            شعر از ملک الشعرای بهار                

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۰۱
ولی جعفری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی